Hodepine

Hodepine

Kronisk hodepine hjulpet med ny, komplett og sikker behandlingmetode "Er du interessert i å bli kvitt din hodepine"?

Hodepine rammer svært mange, og dessverre er det mange som går rundt med forskjellige typer hodepine uten å trenge det. De aller fleste kan få hjelp. De gode nyhetene er også at de aller fleste blir vesentlig bedre. Såpass mye at det øker kvaliteten på livene deres. Har du prøvd behandling før uten resultat? Etter 10 år med hodepinepasienter så kan jeg fortelle deg at jeg har kunne hjelpe alle til å bli noe bedre. Uansett hva du har prøvd tidligere-vi skal finne en måte å hjelpe deg på også.

Migrene - Spenningshodepine - Nakkehodepine (cervikal)

Ny type hodepine eller forverring av eksisterende hodepine er et faresignal Dette er ALLTID noe man skal undersøke. Vi vil under sykehistorien avdekke sykdom eller mønstre av hodepine som ikke er normale, og som skal undersøkes videre. Hvis vi mistenker noe alvorlig vil vi teste undersøke deg grundig. Vi gjør nevrologiske tester av hjernenervene (kranienerver) og de nervene som går ut fra ryggsøylen fra nakken. Vi henviser til MR undersøkelse av hodet/kraniet/nakke dersom vi finner noe på vår undersøkelse som er mistenkelig. Vi rekvirerer andre undersøkelser dersom vi mistenker noe sykdom bak hodepinen. Dersom du lider av et medisinsk problem som igjen fører til hodepine, er det viktig dette blir behandlet først. NB! Vår kompetanse ligger i å behandle vanlige typer hodepine-derfor er vi svært kompetente til å oppage noe uvanlig. Det beste er å undersøke deg hos oss først.

Det er mange fallgruver i forbindelse med behandling av hodepiner, og vår fremgangsmåte er her at vi prøver minst mulig intervensjon - og ser om dette er nok til å la deg bli kvitt de verste problemene. Vi begynner ikke med alt samtidig, men vi bruker en fremgangsmåte som er mer “vitenskapelig” - iden forstand at vi tar steg for steg - ser hvor mye dette hjelper deg eller om det er nok til å kvitte deg med problemet, før vi legger til andre steg. Da får vi viktig informasjon om din hodepineplage og kan kartlegge problemene mer nøyaktig.

Et konkret eksempel. Vi løser opp i nakkerosetten med den teknikken som vi finner er mest effektiv for deg. Dersom vi kommer i mål med denne fremgansmåten avsluttes du. Du trenger ikke foreta deg noe som helst.

Dersom du bare blir 40% bedre prøver vi andre behandlingsformer. Vi vil råde deg hele veien hva du bør gjøre, men vi vil prøve først å se om du kan leve som du nå gjør, uten for mange endringer-og se hva VÅR behandling fører til. Dersom du VIRKELIG ØNSKER forandre noe, hjelper vi deg med hva du skal fokusere på.

Dersom problemet dukker opp gjentatte ganger, eller ikke blir bra nok med vår behandling vil vi sette deg igang med tiltak vi vet fungerer. Kort sagt går dette på livsstilsrutiner som feks:

  • Trening
  • Dietter
  • Søvn / døgnrytme

Vi ser ingen grunn til å be alle spise lavkarbo, steinalderdiett, trene yoga, pilates, crossfit, gå ned 20 kg, bytte jobb osv osv-før dette viser seg være nødvendig. Dersom det virkelig er slike tiltakt du trenger, er vi med all vår efaring og ekspertise på området de rette personene å høre på-og du VIL få høre det. Vi gjør alt for å få deg bedre selvsagt, men vi prøver ikke alt på en gang-med en gang.

Vårt samarbeid terapeutene imellom på klinikken er å benytte hverandre når vi trenger det- og til beste for deg som pasient

Hva kan du gjøre selv?

Hodepiner er preget av din livsstil i større grad en mange andre ting, men da det finnes flere typer, er det litt forskjellig hva som virker. Tipsene under er effektive for de fleste typer hodepine inludert migrene.

Dette kan du prøve dersom du plages med hodepine/migrene

  • Se rett frem
  • Unngå lange perioder der du kikker ned med hodet fremoverbøyd (feks smartelefon)
  • Unngå lange perioder der du titter opp eller frem med nakken bakover (eks landeveissykling)
  • Bruk en pute som gir deg nøytralstilling når du sover
  • Sov på ryggen eller siden
  • Unngå alkohol og drikk nok vann
  • Stå opp til regelmessig og samme tid hver morgen inkl helger
  • Gjør fysisk aktivitet og tren så lenge det ikke forverrer hodepinen
  • Tøy nakken, spesielt øvre trapesius og sternocleidomastoideus *(se vår hjemmeside)
  • Unngå smertestillende medisiner, de kan trigge hodepinen

I de fleste tilfeller trenger du hjelp dersom du raskt ønsker bli kvitt problemene. Ring oss eller sett opp time til undersøkelse så du kan

  • Få justert nakken hos en spesialist på nakkemanipulasjon = kiropraktor
  • Få massasje eller ims (tørrnålsteknikk) på muskelknuter som trigger hodepinen
  • Få et treningsopplegg som er tilpasset din hverdag og som holder plagene borte
  • Være sikker på at hodepinen er primær og ikke et tegn på underliggende sykdom

Vi tilbyr et komplett opplegg for deg - og en vei ut av dine plager - uten medikamenter.