87 / 100

Har du problemer med din achilles? Har du nettopp fått det, eller hatt det i åresvis? Ta kontakt tidlig med noen som kan hjelpe deg. Er du en som bruker lang tid på å oppsøke hjelp -vær obs på at problemet ikke forsvinner uten tiltak, og kan gradvis bli forverret med tiden-selv om du avstår fra aktiviteten som førte til betennelsen. Betennelse i akillesen heter på norsk/latin: akillestendinitt.

Akillestendinitt kan sees på ultralydbilder

Smerter over lengre tid som ikke går bort er det mange som har, og en del har unødvendig påført seg ekstra plager ved å la ting skure og gå.

Det meste kjente problemområdet i så måte er vår akilleshæl. Begrepet «Akilleshæl» blitt stående som et fast uttrykk for en persons ene eller store svakhet, og det er ikke tilfeldig. Sagnet om akilles kan du lese om her: Akilles. Dersom du ønsker utredning for dine akillesplager gjøres dette best ved en fysikalsk undersøkelse hos noen som har erfaring med tendinitter. MR/RTG er helt unødvendig. Ultralyd kan kanskje vise noe, og noe vi ofte tar på klinikken så vi kan se skaden mens foten er i belastning. For mer informasjon les undersøkelse med ultralyd

Innlegget er nokså langt, så dersom du er utålmodig hopp helt nederst i posten. Der ligger noen videoer om hvordan trene akilles og behandle akilles på seg selv.

Akillestendinitt i 19 år!

Jeg har selv vært plaget med min achilles i 19 år. Det begynte etter en periode der jeg hadde gått opp noen kg, og trente hardt for å komme i form. Jeg gikk ned 10 % av kroppsvekten på ca 3 uker, og kom i form, men fikk en smerte i venstre akilles. Her jeg sitter nå og skriver, kan jeg fortsatt fornemme smerter i akillesen (men disse er under kontroll)Hva gjorde jeg galt i 19 år.? Mye. Jeg hadde ikke konstant vondt-og da jeg la mine piggsko på

Depositphotos_67817315_original.jpg

hyllen (løp 100m ) ble mye av plagene borte. De kom tilbake dersom jeg begynte trene mer, spesielt løping, men også alle typer hopp, ballspill etc etc.

Jeg fikk laserbehandling, ultralydbehandling og  tverrfriksjonsmassasje av senen. Jeg fikk trykkbølgebehandling, og jeg gjorde “eksentriske treningsøvelser” for min akilles og tok masse kostilskudd som omega 3 og så videre . Noe av det første jeg gjorde som ung idrettsutøver var også det dummeste: jeg fikk kortisonsprøyte (NIMI Ullevål-NB! ingen kritikk mot terapeuten, jeg forlangte omtrent at han satte injeksjonen) inn i det betente området rundt akillesenen. Det var før et uviktig stevne som jeg løp uten smerter 3 dager senere. Det var 16 mai og det snødde på Lambertseterbanen. Det var tidlig sesong og i disse forholdene vanskelig å løpe bra. Jeg burde fått råd om å vente, men jeg var sulten og klinte til. 17 mai kunne jeg ikke gå, og det kunne jeg ikke resten av sommeren heller. Smertene og skaden ble forverret, og de forsvant ikke-før for 4 år siden.

Kombinasjon av behandling:

Smertene kommer noen ganger sigende fortsatt, men i motsetning til tidligere har jeg nå kontroll. Jeg har et behandlingsopplegg som gjør at jeg får smertene bort samme dag, og kan trene hva jeg vil etterpå.

Jeg har behandlet en rekke personer med samme resultat , og oppskriften er ikke helt den samme på hver enkelt. Men, jeg har gjort mine erfaringer om hva som bør gjøres og prøves.

Her kommer noen observasjoner og erfaringer:

Trykkbølgebehandling i kombinasjon med annen behandling:

Den ene behandlingsmetoden som man bør gjennom er trykkbølgebehandling-og for all del-les videre selv om du har prøvd dette. Jeg testet trykkbølge for 10 år siden uten effekt på Klinikk for Alle Majorstuen hos en fysioterapeutkollega. Trykkbølgeapparatene har etter dette blitt betydelig bedre.
Årsaken er større forståelse for trykkbølger og nye typer apparater med større effekt. Dessuten gir trykkbølgene i kombinasjon med annen behandling en helt annen effekt.

Den andre behandlingen du bør få er GRASTON. . Graston er forskjellige redskaper av kirurgisk stål som vi benytter for å “skrape vekk” betennelsen. Når vi kjenner på en vond akilles kan vi kjenne ujevnheter der smerten ofte sitter. Disse skrapes vekk. Du kan lese mer om Grastonbehanding her: Grastonbehandling

Graston er bare en tverrfriksjonsmassasje utført med kirurgisk stål. Teknikken er egentlig ikke ny, den har eksistert i århundrer i Asia, bare at de der bruker redskaper lagd av bambus.


LEDDMANIPULASJON AV HÆLBENET:
Dette gjør vi for å endre hvordan du belaster fot og legg når du er i aktiviteter som løping/sykling. Denne behandlingen er et særdeles effektivt redskap når den brukes i kombinasjon med annen behandling.

Konklusjon: Trykkbølgebehandling i kombinasjon med graston og eksentriske øvelser er det du bør få for å få bukt med akillestendinitten.




PRØVDE RYKE AKILLES MED VILJE!


Har du prøvd behandling mot akilles er det stor sjanse for at du allerede har prøvd såkalte eksentriske øvelser, men vi insisterer likevel på at du går gjennom vårt regime på å gjøre disse øvelsen i kombinasjon med behandlingen vi gjør. Treningen er lett og ukomplisert å følge. Øvelsene kommer nederst i innlegget, men bakgrunnen bak eksentriske øvelser generelt er en interessant anekdote, så den oppsummerer vi raskt her;


På starten av 90 tallet slet ortopeden Håkan Alfredson med en vond achilles, men hans kirurgiske kollegaer nektet ham operasjon-den var ikke røket, kun betent. På den tiden ble akillesproblemer sett utelukkende på som betennelse (noe det svært ofte ikke er) og kirurgi var beste løsningen. Han begynte med eksentrisk trening som var i startfasen på tidlig 90-tall, men fikk forverring, og klarte knapt gå etterpå.
For å få bukt med problemet bestemte han seg derfor for å ta på en ryggsekk og trene så hard med det formål å ryke achilles slik at han fikk en operasjon. Senen røk ikke, derimot ble han smertefri i løpet av noen måneder.
Dette er senere testet ut, og mange blir bra utelukkende av eksentrisk treningsregime.Det har ikke fungert like bra for alle, inkludert undertegnende, men det hjelper en god del for alle, og er viktig å gjøre uansett.

Slik gjør du det:

  1. Stå i en trapp/ eller skråning og løft deg opp med begge føttene
  2. Slipp deg sakte og kontrollert ned på den siden du har smerter
  3. Dette skal repeteres 3x 3-15 med bøyd kne og 3×3-15 med rett kne, for å aktivere begge musklene i triceps surae (msoleus og m. gastrocnemius)  som er involvert i achilles.
  4. Gjør dette morgen og kveld.  Smertene kan forverres i starten, men hold ut. Følg programmet i 12 uker, og du mange vil merke at smertene forsvinner.
  5. Gjør dette i kombinasjon med behandling og smertene forsvinner raskere
  6. Øk vekten med feks en  sekk på ryggen. Varier reps fra 3-15 .

Illustrasjonen under forklarer hva forskjellen på konsentrisk-eksentrisk og – isometrisk muskelarbeide

Les dette om du har akillestendinitt! 1
.

Video av eksentriske øvelser ser du her: 

Eksentrisk trening mot akillestendinitt


Eksentrisk trening har vist seg å øke kollagenproduksjonen, forbedre senestrukturen, minsker nerve og blodkartilvekst i senen og har derfor vist svært god effekt på både smerte og funksjon. OBS! Som nevnt under punkt 5 går smertene raskere over, men min løsning var ikke eksentriske øvelser alene.

Selvbehandling med tverrfriksjon:


Kjøp en lacrosseball eller en massasjeball av typen som ikke sklir over huden. Eller bruk en manual. Se video, du vil forstå.

Tverrfriksjonsbehandling på akillestendinitt

Sist men ikke minst: tøy akillesenen. Se video: tøye akilles

Mvh

Toralf Thomassen, kiropraktor/fysioterapeut
www.kiropraktor-oslo.no