91 / 100

Har du problemer med din akilles? Har du nettopp fått problemer med din akillessene, eller hatt det i åresvis? Er du en som bruker lang tid på å oppsøke hjelp -vær obs på at problemet ofte ikke forsvinner uten tiltak, og kan gradvis bli forverret med tiden. Dette kan skje selv om du avstår fra aktiviteten som førte til en akilles skade. Ta kontakt tidlig med noen som kan hjelpe deg. Betennelse i akillesen heter på norsk/latin: akillestendinitt.

Akillestendinitt kan sees på ultralydbilder

Smerter i akilles over lengre tid som ikke går bort er det mange som har, og en del har unødvendig påført seg ekstra plager ved å la ting skure og gå.

Det meste kjente svakheten for menneseker er vår akilles hæl. Begrepet «Akilles hæl» har blitt stående som et uttrykk for en persons ene eller store svakhet, og det er ikke tilfeldig. Sagnet om akilles kan du lese om her: Akilles. Dersom du ønsker utredning for dine akillescene gjøres dette best ved en fysikalsk undersøkelse hos noen som har erfaring med behandling av akilles skade. MR/RTG er som regel unødvendig. Ultralyd kan kanskje vise noe, og noe vi ofte tar på klinikken så vi kan se skaden mens foten er i belastning. For mer informasjon les undersøkelse med ultralyd

Nederst i posten ligger det noen videoer om hvordan trene akilles og hvordan selv behandle din akilles skade.

Akilles hæl smerter i 19 år!

Jeg har selv vært plaget med min achilles i 19 år. Det begynte etter en periode der jeg hadde gått opp noen kg, og trente hardt for å komme i form. Jeg gikk ned 10 % av kroppsvekten på ca 3 uker, og kom i form, men fikk en smerte i venstre akilles. Her jeg sitter nå og skriver, kan jeg fortsatt fornemme smerter i akillesen (men disse er under kontroll) Hva gjorde jeg galt i 19 år.? Mye. Jeg hadde ikke konstant vondt-og da jeg la mine piggsko på

Depositphotos_67817315_original.jpg

hyllen (løp 100m ) ble mye av plagene borte. De kom tilbake dersom jeg begynte trene mer, spesielt løping, men også alle typer hopp, ballspill etc.

Jeg fikk laserbehandling, ultralydbehandling og  tverrfriksjonsmassasje av akillesen. Jeg fikk trykkbølgebehandling, og jeg gjorde “eksentriske treningsøvelser”og tok masse kosttilskudd som omega 3 og så videre . Noe av det første jeg gjorde som ung idrettsutøver var også det dummeste: jeg fikk kortisonsprøyte da jeg forlangte inn i det betente området rundt akillesen. Det var før et uviktig stevne som jeg løp uten smerter 3 dager senere. Det var 16 mai og det snødde på Lambertseterbanen. Det var tidlig sesong og i disse forholdene vanskelig å løpe bra. Jeg burde fått råd om å vente, men jeg var sulten og klinte til. 17 mai kunne jeg ikke gå, og det kunne jeg ikke resten av sommeren heller. Smertene og skaden ble forverret, og de forsvant ikke-før for 4 år siden.



Kombinasjon av behandling:



Smertene kommer noen ganger sigende fortsatt, men i motsetning til tidligere har jeg nå kontroll. Jeg har et behandlingsopplegg som gjør at jeg får smertene bort samme dag, og kan trene hva jeg vil etterpå.

Jeg har behandlet en andre personer med samme resultat , men oppskriften er ikke helt den samme på hver enkelt. Jeg har gjort mine erfaringer om hva som bør gjøres og prøves og her kommer noen observasjoner og erfaringer:

Trykkbølgebehandling i kombinasjon med annen behandling:

Den ene behandlingsmetoden som man bør gjennom er trykkbølgebehandling-og for all del-les videre selv om du har prøvd dette. Jeg testet trykkbølge for 10 år siden uten effekt hos en fysioterapeutkollega. Trykkbølgeapparatene har etter dette blitt betydelig bedre.
Årsaken er større forståelse for trykkbølger og nye typer apparater med større effekt. Dessuten gir trykkbølgene i kombinasjon med annen behandling en annen effekt enn helt alene.

Den andre behandlingen du bør ptrøve er GRASTON. Graston er forskjellige redskaper av kirurgisk stål som vi benytter for å “skrape vekk” betennelsen. Når vi kjenner på en vond akilles kan vi kjenne ujevnheter der smerten ofte sitter. Disse forsøkes skrapes vekk.

Graston er egentlig bare en tverrfriksjonsmassasje utført med kirurgisk stål. Teknikken er egentlig ikke ny, den har eksistert i århundrer i Asia, bare at de der bruker redskaper lagd av bambus.




Leddmanipulasjon av hælbenet:


Manipulasjon er en rask strekk av knokler der din akilles hæl fester seg. Dette gjør vi for å endre hvordan du belaster fot og legg når du er i aktiviteter som løping/sykling. Denne behandlingen kan være effektiv når den brukes i kombinasjon med annen behandling som trykkbølgebehandling.

Konklusjon: Trykkbølgebehandling i kombinasjon med graston, manipulasjon og eksentriske øvelser er det du bør få for å få bukt med akillestendinitten. For å vite mer om eksentriske øvelser så les videre




Prøvde ryke akillesen med vilje!


Har du prøvd behandling mot akilles er det stor sjanse for at du allerede har prøvd såkalte eksentriske øvelser, men vi insisterer likevel på at du går gjennom et regime på å gjøre disse øvelsene i kombinasjon med den andre behandlingen vi gir. Treningen er lett og ukomplisert å følge. Øvelsene kommer nederst i innlegget, men bakgrunnen bak eksentriske øvelser generelt er en interessant historie, så den oppsummerer jeg raskt her;


På starten av 90 tallet slet ortopeden Håkan Alfredson med en vond achilles, men hans kirurgiske kollegaer nektet ham operasjon-den var ikke røket, kun betent. På den tiden ble akillesproblemer sett utelukkende på som betennelse (noe det svært ofte ikke er) og kirurgi var beste løsningen. Han begynte med eksentrisk trening som var i startfasen på tidlig 90-tall, men fikk forverring, og klarte knapt gå etterpå.
For å få bukt med problemet bestemte han seg derfor for å ta på en ryggsekk og trene så hard med det formål å ryke achilles slik at han fikk en operasjon. Senen røk ikke, derimot ble han smertefri i løpet av noen måneder.
Dette er senere testet ut, og mange blir bra utelukkende av eksentrisk treningsregime.Det har ikke fungert like bra for alle, inkludert undertegnende, men det hjelper en god del for alle, og er viktig å gjøre uansett.

Slik gjør du det:

  1. Stå i en trapp/ eller skråning og løft deg opp med begge føttene
  2. Slipp deg sakte og kontrollert ned på den siden du har smerter
  3. Dette skal repeteres 3x 3-15 med bøyd kne og 3×3-15 med rett kne, for å aktivere begge musklene i triceps surae (msoleus og m. gastrocnemius)  som er involvert i achilles.
  4. Gjør dette morgen og kveld.  Smertene kan forverres i starten, men hold ut. Følg programmet i 12 uker, og du mange vil merke at smertene forsvinner.
  5. Gjør dette i kombinasjon med behandling og smertene forsvinner raskere
  6. Øk vekten med feks en  sekk på ryggen. Varier reps fra 3-15 .

Illustrasjonen under forklarer hva forskjellen på konsentrisk-eksentrisk og – isometrisk muskelarbeide

Smerter i akilles - hvordan behandle din akillessene 1
.

Video av eksentriske øvelser ser du her: 

Eksentriske øvelser


Eksentrisk trening har vist seg å øke kollagenproduksjonen, forbedre senestrukturen, minsker nerve og blodkartilvekst i senen og har derfor vist svært god effekt på både smerte og funksjon. OBS! Som nevnt under punkt 5 går smertene raskere over, men min løsning var ikke eksentriske øvelser alene.

Selvbehandling med tverrfriksjon:


Kjøp en lacrosseball eller en massasjeball av typen som ikke sklir over huden. Eller bruk en manual. Se video

Tverrfriksjon

Sist men ikke minst: tøy akillesenen.

Se video: tøye akilles