84 / 100

Runners knee – løperkne – den mest vanlige løpeskaden

Runner´s knee

Runners knee er også kalt løperkne og patellofemorale smerter. Lidelsen er den vanligste belastningsskaden blant løpere. Tilstanden viser til smerter under og rundt kneskålen, og kommer som regel av overtrening og overbelastning over tid. 

Det er anslått at så mye som 1 av 4 som løper vil bli plaget av løperkne i løpet av livet sitt.

Dette smertesyndromet oppstår når kneskåla er i ubalanse og irriterer lårbenet. Det som kjennetegner denne diagnosen er smerte bak kneskålen og/ eller smerte dypt inne i kneet som blir verre når kneet blir bøyd. Normalt sett er det ingen traumatisk enkelthendelse som forårsaker løperkne. Se også: Definisjon løperkne

Symptomer på runners knee

Runners knee - løperkne

Løperkne symptomer :

  • Vondt i kneet ved belastning
  • Hovent kne
  • Smerter på utsiden og/eller inni kneet
  • Diffuse knesmerter som det er vanskelig å lokalisere
  • Smerter i forbindelse med løping, mens hvile gir forbigående lindring
  • Forverring av smerter over tid
  • Løping i nedoverbakke og flat mark gir størst smerte, mens løping i oppoverbakke gir minst smerte.

Årsaker til runners knee

Løperkne forårsakes av ubalanse i kneskåla som irriterer lårbenet. Dette skjer som regel som følge av overbelastning av kneet. Det er for det meste unge løpere og flere kvinner enn menn som rammes av løperkne. Grunnen til at flere kvinner rammes er at hoften til kvinner ofte er bredere og legger større press på kneleddet.

Typiske årsaker som kan forårsake løperkne:

  • Overbelastning
  • Skade
  • Funksjonsforstyrrelse i muskel
  • Stor bevegelighet av kneskåla

Preventive tiltak for å unngå løperkne

For å forhindre løperkne er det fordelaktig å løpe på mykt underlag fremfor hard asfalt. Det er også svært viktig med godt og riktig skotøy. Styrketrening med fokus på å styrke musklene rundt kneet kan også være med på å forhindre løperkne.

Dersom du kjenner symptomer på løperkne bør du prøve å lande flatere med foten. På den måten blir trykket fra hælen opp til kneet mindre. Det er er også effektivt å tøye ut sete- og hoftemuskulatur.

Runners knee behandling

Kiropraktor Martin Grimsrud (på bildet lenger oppe på siden)  er ekspert på kneskader og har skrevet hovedoppgaven sin om behandling av løperkne. Vår erfaring er at kombinasjon av manipulasjon, bløtvevsbehandling som trykkbølgebehandling og taping er effektivt mot løperkne for å bli kvitt smertene. Vi foretar en grundig undersøkelse av kne og hofteledd. Ofte vil det også bli tatt et ultralydbilde på klinikken for å bekrefte skaden.  Som en del av behandlingen er det viktig å dempe belastningen av kneet. Vår erfaring er at pasienter som venter med vanlig trening til full bevegelighet, styrke og funksjon er gjenopprettet oppnår best resultater. Løperkne øvelser er smart å gjøre underveis i hele behandlingsperioden. Øvelsene er ikke bare styrke og bevegelighet på selve kneet. Selv om smerten kjennes ut som den sitter på utsiden av kneet (eller inne i kneet) så kommer ofte smertene fra et annet område. Det er ofte et stramt bånd som går på utsiden av hoften som er årsaken til overbelastningen av kneet. Derfor kalles også lidelsen noen ganger iliotibialisbåndsyndrom. Øvelsene du skal gjøre går på å påvirke og strekke tractus iliotibialis.

Runners knee – knesmerter

 

Eller ring 22 95 11 14

FORNØYDE KLIENTER | Kommentarer lagt igjen på Google:

  • 5 star review  Great place, very attentive specialists who know their craft well. Going here on the regular basis and they understand how to help with my training regimen and ease the pain linked to back injuries and overall muscle and skeleton problems. Highly recommend!

    thumb Ksenia Ustrimova
    3/06/2019

    5 star review  Highly recommend it! I had the best treatment with rapids results to my lower back issue! Toralf was also very kind to take my first visit on a sunday when i was in much pain which is very difficult to find a place like that open here in Oslo! When i have some muscle or back issue again i know straight were to go! They are experts! Thank you for the service 🙂

    thumb Debora Hammerstad
    9/24/2016

    5 star review  Hos Din Helse Bjølsen jobber det hyggelige og dyktige folk som både er flinke i faget sitt og er gode på kunderelasjoner. Jeg får alltid time på kort varsel, og alltid god behandling og oppfølging når jeg er der. Anbefaler dem til alle jeg kjenner. Stedet ligger sentralt på Bjølsen med gode bussforbindelser og parkeringsmuligheter.

    thumb Kathrine
    1/16/2019
  • 5 star review  Fått god og effektiv behandling av "crossfit-skuldre" hos Thoralf og en kneplage (som legebesøk og MR ikke ville gi noe svar på) hos Martin. Dette er folk som virkelig kan faget sitt og vil pasientens beste. Også er de veldig hyggelige 🙂

    thumb Kjersti Skarvang Olsen
    1/10/2019

    5 star review  Vært hos mange kiropraktorer og fysioterapeuter de siste årene, men det er ingen som er like flink som Toralf Thomassen hos Din Helse Bjølsen. Få som er like god menneskekjenner som Toralf og får deg til å slappe av - selv med smerter. Han lytter, er faglig dyktig, kunnskapsrik og tilpasser behandlingen etter hver enkelt pasient. Jeg har også kombinert behandlingen hos kiropraktor med behandling hos osteopat Marielle, som også er veldig dyktig i jobben sin. Hos Din Helse Bjølsen får man den hjelpen man trenger.

    thumb Karoline Sandvik Hernar
    12/11/2018

Se flere anmeldelser her

ÅPNINGSTIDER

Man - Tor: 8:00 - 20:00
Fredag: 8:00 - 19:30
Helg: Tlf 45 10 11 11

Kom innom oss i
Moldegata 9,
0445 Oslo

Telefon: 22 95 11 14

Anmeldelser