Last Updated on 19. oktober 2022 by Toralf Wollkert Thomassen

Det finnes flere myter om årsakene til ryggsmerter i korsryggen om morgenen.
Det er noen antagelser om hva som forårsaker ryggsmerter som sannsynligvis er feil, eller som i det minste er mye mer sjeldne og trivielle enn antatt. Disse mytene er blant annet:

  • Dårlige madrasser: dette er generelt overvurdert og sjeldent hovedårsaken til ryggsmerter
  • Psykologiske faktorer: psyken er relevant for kroniske smerter, men smerter om morgenen er usannsynlig å ha en psykisk årsak
  • Hevelse i mellomvirvelskiven er en ofte nevnt som syndebukk, men dette er en ganske usannsynlig forklaring i virkeligheten.

Smerter om morgenen er noen ganger et tegn på at du kan ha en leddsykdom. Selv om det i de aller fleste tilfellerer hamløst er det lurt å få en undersøkelse av ryggen. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg finne ut av hva som forårsaker smertene.

Legger meg smertefri, våkner med smerter

«Jeg våknet med det» er en utrolig vanlig beskrivelse på hvordan korsryggsmertene startet. Dette gjelder i like stor grad også når det gjelder nakkesmerter og hodepine og en masse andre muskel og leddsmerter.

Er det dermed farlig å sove? Sannsynligvis ikke. Å våkne med ryggsmerter indikerer sjelden et alvorlig problem. Men både morgener og rygger er uvanlig sårbare for noen kilder til smerte.

Kroppen produserer et naturlig betennelsesdempende protein når vi er våkne, men undertrykker proteinet mens vi sover. Dette forklarer hvorfor det tar litt tid før maskineriet er ordentlig i gang igjen etter en natts søvn.

Til og med personer som er mer eller mindre smertefrie på dagtid kan fortsatt ha vondt en stund på morgenen. Starten på et tilfelle med akutte ryggsmerter er også mye vanligere de første timene av døgnet – referanse se her

En mann med ryggsmerter i korsryggen står ved sengen.
Ryggsmerter i korsryggen er ofte på sitt verste om morgenen

Mindre smerter om morgenen på grunn av protein

Det er forskere ved Universitetet i Manchester som har funnet ut at kroppen har en egen biologisk klokke som frigir de smertestillende proteinene når vi er våkne, slik at vi føler mindre smerte. Prøver viste at ryggradsskivene har sin egen døgn-klokke som er uavhengig av din egen. Så når du våkner med en stiv og vond rygg kan det bety at du står opp før ryggmargen har fått med seg at det er dag.

En god natts søvn er derfor viktig, både for å ta vare på din interne kroppsklokke og for å unngå problemer med ryggen på et senere stadie i livet.

Dette gjelder mest for kroniske ryggsmerter. Disse smertene er som regel på sitt verste om morgenen. Det er et vanlig symptomønster.

Ryggsmerter om morgenen er et vanskelig problem å behandle fordi de fleste tilfellene har flere mindre tydelige og kroniske årsaker. Men, det finne behandlingsmuligheter også for morgensmerter. Hvis du bor i Oslo, ta kontakt med oss på telefon 22 95 11 14.

De 6 hovedårsakene til morgensmerter i ryggen

  1. Inflammatoriske ryggsmerter: dette er sykelig betennelse fra autoimmun sykdom. Inflammatoriske ryggsmerter er ofte alvorlig, men relativt sjelden. Et eksempel på inflammatoriske ryggsmerter er Bechterews sykdom
  2. Alder: det er en naturlig jevn økning i kronisk mild betennelse når vi eldes
  3. Muskelsmerter og/eller fibromyalgi: ryggmuskulatur er ofte det mest sårbare området i kroppen for muskelsmerter. Det er noen grunner til at disse tilstandene kan være verre om morgenen, men forklaringen på dette er ikke helt kjent ennå.
  4. Søvnløshet og dårlig søvnkvalitet er den mest grunnleggende forklaringen på ryggsmerter om morgenen. En god natts søvn er et effektivt smertestillende middel, og en dårlig natt er det motsatte.
  5. Osteomalacia (vitamin D-mangel): D-vitaminmangel er sannsynligvis ganske vanlig. Det er knyttet til kroniske smerter, og spesielt morgensmerter
  6. Dårlige sovestillinger: Selv om dette er den mest åpenbare grunnen til å våkne med en kink i ryggen, er den likevel en av de hyppigste årsakene

Under skal vi gå igjennom de 6 årsakene i mer detalj:

Inflammatoriske ryggsmerter

Dette er i utgangspunktet veldig sjeldent årsaken til ryggsmerter. Selv om smerter i ryggen om morgenen er vanlig hos de med feks Bechterews, så er ikke det utelukkende denne gruppen pasienter som har disse symptomene. Faktisk er mesteparten av korsryggsmerter om morgenenen grunnet helt andre årsaker.

Vi undersøker om du kan ha inflammatorisk sykdom i bekken/rygg dersom du har:

  • Sterke smerter om morgenen
  • Langvarige smerter om morgenen (over 1 time)
  • Tegn på inflammasjon i andre deler av kroppen (spesielt i senefester), fingre, tær, øynene eller i tarmen
  • Familiær historikk med reumatiske lidelser
  • Relativt god respons på NSAIDS (ibuprofen og andre betennelsesdempende medikamenter)
  • En infeksjon i kroppen noen uker før ryggen begynte å verke

Morgensmerter er egentlig rester av nattsmerter

Morgensmertene er egentlig ikke morgensmerter, men rester fra smerter som kommer om natten. Dersom symptomene er relativt milde, så blir du ikke vekket av smerter. Du våkner derfor med restsmerter. Smertene er der når du ligger i sengen før du begynner bevege deg.

Dette til sammenligning med ryggsmerter som begynner først når du starter å bevege kroppen. Denne typen smerter er det mindre sannsynlig at har en inflammatorisk årsakssammenheng.

Alder

Smertefulle, stive og ømme muskler er en naturlig reaksjon etter uvant fysisk aktivitet, etter å ha sovet i en ubekvem stilling eller en del av normal aldring. Muskelsmerter er vanligvis ikke et sykdomstegn.

  • Leggkramper er svært vanlig i befolkningen og er oftest uten spesiell sykdomsårsak
  • Med økende alder blir musklene ofte mer stive og ømme, særlig etter å ha vært i ro. Aldersrelaterte revmatiske smerter er vanlig
  • Sterkere nye muskelsmerter som vedvarer over dager og uker kan imidlertid være tegn på muskelsykdom eller bakenforliggende annen sykdom

Mange eldre spiser for lite eller inntar for mye søtsaker som inneholder mye sukker (karbohydrater) og lite eller ingen proteiner som er viktige byggesteiner i musklene.

Bevisst inntak av kjøtt, melkeprodukter, fisk er viktig. For å unngå mangel på D-vitaminer er fisk, tran og sol viktig. Andre vitaminer og mineraler får man gjennom et vanlig kosthold. Dersom mistanke om mangeltilstander foreligger, kan blodprøver avdekke om det er behov for tilskudd

Sykdommer som medfører ledd og muskelplager i høyere alder
Artrose («slitasjegikt»)
Fibromyalgi (kroniske smerter i «hele» kroppen)
Osteoporose (benskjørhet)
Polynevropati (nummenhet) (Vaskulitt.no)
Polymyalgia revmatika (raskt innsettende muskelsmerter og betennelse) (Vaskulitt.no)
Temporalis arteritt (nye tinningsmerter, slitenhet, noen med samtidig polymyalgia revmatika
Leddsmerter generelt

Muskelsmerter og fibromyalgi

Fibromyalgi er en kronisk smertetilstand som gjør at man føler smerte i musklene over hele kroppen. I tillegg til dette har man også ømme punkter på kroppen som gjør vondt når disse blir rørt. For å få diagnosen fibromyalgi må man ha hatt kroniske muskelsmerter i store deler av kroppen i minst 3 måneder.

Det er vanlig å oppleve at symptomene er på sitt sterkeste om morgenen, og de kan ofte variere noe fra dag til dag. Smertene beskrives av mange som en dyp borende eller brennende og verkende følelse i større muskelgrupper.

Søvnløshet og dårlig søvnkvalitet

Siterer oss selv «Kroppen har en egen biologisk klokke som frigir de smertestillende proteinene når vi er våkne, slik at vi føler mindre smerte. Prøver viste at ryggradsskivene har sin egen døgn-klokke som er uavhengig av din egen. Så når du våkner med en stiv og vond rygg kan det bety at du står opp før ryggmargen har fått med seg at det er dag.

En god natts søvn er derfor viktig, både for å ta vare på din interne kroppsklokke og for å unngå problemer med ryggen på et senere stadie»

Osteomalacia

Vitamin D mangel gir smerter om morgenene. Mekanismene er ikke helt forstått, men mangel på vitamin D gir økte betennelsesprossesser.

Dårlige sovestillinger

Oppsummert: Dette vil igjen føre til dårligere søvnkvalitet, som igjen fører til mer smerter.

Det kan hjelpe å strekke på deg

Når du våkner om morgenen og føler deg stiv og øm kan det hjelpe å strekke på kroppen. Det har du sikkert også prøvd? Det er faktisk en del av instinktet vårt å ville strekke på kroppen, enten i senga eller med en gang du har stått opp – og du gjør lurt i å følge instinktet ditt.

Ved å strekke deg får du i gang blodsirkulasjonen og vekker samtidig muskler, nerver og sener til live etter mange timers hvile. Den samme trangen til å strekke seg skjer hos nesten alle dyrearter, og er et morgenrituale som både er viktig og velgjørende. Bruk derfor et par minutter på å gjøre kroppen din en tjeneste om morgenen.

Andre finner det enda mer effektivt å strekke seg daglig, men vente til morgensmertene er over og du er mykere. Prøv deg frem, ta kontakt med oss eller book en undersøkelse hos oss via online bookingen.

Ryggsmerter i korsryggen på morgenen: 6 årsaker 1
Latest posts by Toralf Wollkert Thomassen (see all)