85 / 100
Knekkelyden i ledd - hva er det?

Er for mye knekk skadelig?

Mange lurer på hva knekkelyden i ledd er når en kiropraktor knekker opp ryggraden. Det er selvsagt ikke benene som brekker. Dette ville vært svært ubehagelig for den som fikk behandlingen. Lyden som kommer fra rygg og nakken når den «knekkes» opp (kiropraktorer liker å kalle «knekking» for «justering») er den samme som når man «brekker» fingrene som på bildet over. Leddene dine kan lage mange forskjellige lyder; men de leddene som «knekker» er

Forklaringen bak lydene

Krystallsyken – symptomer, øvelser og behandling

Knekkelyden i ledd 1: Gass som frigjøres

Forskerere som har studert fenomenet forklarer det med at det i disse leddene (rygg albue osv)  finnes det synovialvæske. Denne væsken virker som et glidemiddel. Synovialvæsken inneholder forskjellige gasser som oksygen, nitrogen og karbondioksid. Når du blir justert (kiropraktorsjargong for å knekke) så strekker du leddkapselen. Gasser blir i full fart utløst, og dette skaper bobler. Dersom du noen gang har knekt fingrene dine selv har du kanskje lagt merke til at dette kun går an å gjøre 1 gang. Etter dette må du vente nærmere 30 minutter for å få det til igjen. Det tar tid før du har «samlet» nok gass til å gjøre det om igjen.

Knekkelyd i ledd 2: Sener som glir over hverandre

En annen form for knekking, feks at det knekker hver gang du ruller med skuldrene, har ikke denne latenstiden. Det knekker igjen og igjen. Dette er fordi det i dette tilfeller er sener som glir over hverandre og gir en «knekkaktig» lyd. Når et ledd beveger seg, blir senens posisjon forandret og beveger seg så vidt ut av stilling. Du kan deretter høre en klikkende lyd når senen returerer til originalposisjonen.

Knekkelyd i ledd 3: Artrittforandringer i leddflatene

Når ledd lager lyder kan dette indikere artritiske forandringer i leddene. Artritt er leddsykdom karakterisert ved at det er betennelse i leddene. Kort fortalt så kan lyden være at leddflater / ben skraper mot hverandre. Dette er som regel en smertefull form for klikking i leddene. Det er «ingenting» som kan stoppe prosessen helt når det gjelder artritiske leddproblemer, men et treningsregime og behandling for å opprettholde mobilitet kan som regel stoppe klikking og smerter. Dette er et problem du absolutt ikke bør vente å se an med tiden. Prosessen kan ødelegge ledd og kan raskt utvikles tog forverres dersom du ikke behandler problemet.

Oppsummering av knekkelyder

Hva er knekkelyden i ledd og er det farlig å gjøre selv? 1

På en generell basis vil jeg si at du trenger ikke bekymre deg for knekkelyder så lenge de ikke gjør vondt. Det er mitt råd å sjekke ut hos noen med greie på ledd (kiropraktor, osteopat, manuellterapeut, naprapat eller fysioterapeut). Dette er spesielt viktig dersom du nylig har fått en skade i området eller har andre i familien med leddproblemer.  Nylig skade + knekkelyder kan noen ganger være et dårlig tegn. I de aller fleste tilfellene er knekkelyder harmløse så lenge de ikke gjør vondt.

NB! Har du knekkelyder fra leddene og smerte så undersøk dette så rask du kan.

De 3 vanligste årsakene til lyder fra leddene er altså:

  1. Gass (se forklaring lengre oppe i artikkelen
  2. Sener (sener som sklir over hverandre/ over et ben
  3. Artrittforandring i ledd.

Er det farlig å knekke selv?

«To much of anything will make you an addict»  er et ordtak som i en viss grad har noe sannhet i seg.

Alt kan overdrives. På 80 tallet fikk jeg som barn høre at man kunne få «gikt» i fingrene av å knekke de for mye. Dette er en myte som er seiglivet. Det er ikke gjort veldig mye forskning på det som jeg kunne finne, men de fleste studiene du kommer over viser det motsatte: altså ingen sammenheng mellom å knekke fingre og knoker og artritiske forandringer. Tar med 1 studie for moro skyld, en case study : Denne studien vant en «Ig Nobel Price» Dette er en satirisk pris med formålet å:

«honor achievements that first make people laugh, and then make them think.»

I over 60 år så knakk en doktor fra California, Dr. Donald Unger, knokene på sin venstre hånd. Han gjorde dette minst to ganger daglig, men lot sin høyre hånd forbli «uknekket». Dr. Unger sin konklusjon var etter 60 år «I’m looking at my fingers, and there is not the slightest sign of arthritis in either hand»

Det finnes studier som er mer seriøse, men akkurat på dette området vil jeg heller  komme med noen personlige råd basert på egen erfaring.

Du kan knekke rygg, nakke, knær og hvilket som helst ledd – ingen fare. Gjør du det daglig? Ok så fint for deg. Mitt råd etter å ha møtt flere tusenvis av mennesker med leddplager er at du ikke overdriver dette (eller noe annet). Begynner du føle et behov for å knekke deg mer og mer? Stopp. Kom å få undersøkt. Som regel er dette et tegn på at noe er stivt, og din selvknekking gjør bare området stivere og forverrer problemet.

Ikke knekk nakke eller rygg flere ganger om dagen. Se om du med litt hjelp kan bli kvitt denne dårlige vanen. Min erfaring med «selvknekkere» er at noen tar dette litt langt, og når de oppsøker hjelp, er det ikke alltid så mye å få gjort.

Undersøkelse med ultralyd – alt du trenger vite