89 / 100

Årsaken til smerter under føttene

Har du plutselig eller fått skarpe smerter i hælen? Eller har det gravis utviklet seg en smerte under foten ved undersiden av hælbeinet? Da er sjansen stor for at du har fått plantar fascitt. Smerter under føttene er sjeldent farlig, men det er vanskelig å ikke bli plaget av det. Når du har vondt under foten er det nesten umulig å ikke å belaste området. Dette blir selvsagt ennå verre dersom du har smerter under begge føtter. Resultatet er at du går rundt med smerter, som ofte blir verre. Smertene fører til at du beveger deg mindre. Dette kan øke vekten din og vil forverre smertene.

Hele 7-9% av løpeskader er plantar fascitt og det er den mest vanlige årsaken til smerter i hælen hos voksne. Plantar fascitt er betennelse i plantarfascien som er en seneplate som ligger under fotsålen. Se bildet under

Plantar fascitt

Smertene starter i hælbenet (på latin «calcaneus») og kan gå langs hele fascien som brer seg ut til tærne. Det er mest vanlig at smertene er lokalisert rett under undersiden av hælbenet. Har du vondt under foten nærmere tåballene så kan det komme av andre årsaker som feks tretthetsbrudd.  Vanligvis er det ingen spesiell enkelthendelse men heller overbelastning og irritasjon over tid som forsårsaker plantar fascitt. Smerten kan beskrives som både skarp og brennende og gir som oftest stort ubehag. I startfasen er det kun under trening eller i perioder med økt aktivitet at du kjenner smerten Etterhvert som betennelsen utvikler seg kan du kjenne det ved daglig aktivitet. Da er det vanlig at du ikke bare kjenner smerten under hælen, men at den også brer seg utover fotsålen (i “viften) som oftest på innsiden.

Vanlig blandt gravide

Typisk beskrivelse av når man kjenner smertene er:

  • at det er verst når pasienten går de første skrittene om morgenen 
  •  smerter øker når vi har sittet 30-60 minutter og så reiser oss.

Plantarfascitt kan man få uansett alder, men mest hyppig rammer det de som er I 40- årene, og gjerne de som løper mye.  Det er også en svært vanlig lidelse bland gravide grunnet vektøkningen.

Spedbarn og behandling

Lurt å utrede plantar fascitt raskt

Det er viktig å oppsøke kiropraktor eller annet helsepersonell tidlig i forløpet. Kjenner du smerter under foten bør du ta raskt affære med denne lidelsen. Betennelsesdempende medikament alene som behandling, er ikke en god ide. Dette vil bare kutte kroppens alarmsignal at en skade er under utvikling, og du vil ende opp med et større problem enn du hadde i utgangspunktet.

Vi bruker ultralydapparat for å ta en titt på plantar fascien. Dette er ikke nødvendig for å sette diagnosen, men det er smart for å kunne se hvor skaden sitter i tillegg til at vi kan monitorere tilhelningen av skaden.

Undersøkelse med ultralyd – hva kan vi se?

Den plantare fascia er bindevevet som ligget under fotsålen. Den ligger som en strikk i spenn for å gi støtte til fotbuen. Motstandyktigheten til plantarbindevevet samt fettputen under hælen og tilhørende muskulatur er nøkkelen til å kunne absorbere og overføre kroppsvekten vår. Når denne “strikken” ikke lenger greier å motså trykket fra kroppen som oppstår når vi for eksempel løper – vil plantar fascitt kunne oppstå. Vedvarende repetetiv overbelastning  + at støttevevet til fettputen og bindevevet blir mindre når vi blir eldre er regnet som de to vanligste årsakene til at plantar fascitt oppstår. Det forklarer delvis hvorfor plantar fascitt er så vanlig blant de som løper mye.

 

overtråkk av ankel

Kiropraktorbehandling av smerter under føttene

 

Behandling av plantar fascitt

Hvile

Først av alt bør man hvile fra aktiviteter som trigger smerten. Det betyr ikke at du skal unngå all form for aktivitet, men redusere intensiteten enten det gjelder, gåing, løping eller hopping. Plantarfascitt er en selvbegrensende skade som vil som oftest gå over av seg selv etter 6-18 måneder. Men ved hjelp av egne tiltak og behandling kan man korte ned tiden det tar å bli symptomfri betraktelig.

Konservativ behandling og trykkbølgebehandling

95% av plantar fascitt kan bli kurert ved hjelp av konservativ behandling. Konservativ behandling betyr all behandling bortsett fra  injeksjoner eller kirurgi. Trykkbølgebehandling av plantar fascitt kan være svært effektivt. Trykkbølgebehandling er alt fra 5-10 behandlinger med et spesielt apparat som kan hjelpe tilhelningen av skaden. Under fotsålen er det dessuten mye nerver. Plantar fascitt behandles derfor oftest med trykkbølger da behandlingsformen er betraktelig mindre smertefull enn for eksempel dry needling.

 

Trykkbølgebehandling i Oslo

Bytt fottøy

Et råd som ofte blir ignorert er å bruke riktig fottøy til både daglig aktivitet og idrett, velg sko som er komfortable (som oftest joggesko) ofte kan dresssko og høye heler føre til en forverring av symptomer. Sko med god demping og bruk av innleggsåler som avlaster hælen er gunstig ved plantarfascitt. Tøying av akillessenen for å få tilbake ankel fleksibiliteten og styrketrening av triceps surae (muskel som ligger på baksiden av leggen og fester seg i hælbenet) og fotens muskulatur, er alle gunstig tiltak mot plantar fascitt.  

Unngå dyre såler og såletilpasninger

Det kan være en god ide å ta en såletilpasning og få noen innleggsåler. Dette hjelper ikke for alle, men for noen. Vårt råd er at du holder deg unna de dyreste såletiplasningene. Kjøp såler du selv kan tilpasse på en sportsbutikk, eller som sportsbutikken tilpasser for deg. Vi henviser også til såletilpasning hos legespesialist (ortoped). Disse sålene får du til en pris i underkant av 1500 kr som er det maksimale vi ville anbefalt du bruker på et tiltak som såler.

Bytt aktivitet 

Sykling og svømming er fine treningsalternativer som ikke belaster foten i like stor grad som løping. På klinikken behandler vi plantar fascitt ukentlig med trykkbølge og/ eller graston (bindevevs/ bløtvevsbehandling). Da bryter man ned skadet vev og kalkdannelser samtidig som man trigger en akutt betennelseprosses slik at kroppen selv begynner å reparere skaden og fjerne betennelsen. På denne måten vil kroppen øke produksjonen av friskt vev som kan erstatte det skadde vevet.

Disse behandlingsformene har vist seg å ha god effekt og er også forankret i litteraturen. Operasjon bør ikke bli vurdert før minimum 6 måneder med konservativ egentrening og behandling har blitt gjennomført

Gemmel, H. Jones- Harris, A. 2013/ 2014. Neuro- orthopaedic course manual- year 3. Anglo- European College of Chiropractic.

Batt, M.E. Tanji, J.L. 1995. Management options for plantar fasciitis. The Physician and Sportsmedicine. 23, 77-86.

Lopes, A.D. Hespanhol J.L.C. Yeung, S.S. Costa, L.O.P. 2012. What are the Main Running- related Muscoskeletal Injuries? A systematic review. Sports Medicine. 42 (10), 891- 905.

Kibler, W.B. Goldberg, C. Chandler, T.J. 1991. Functional biomechanical deficits in running athletes with plantar fasciitis. The American Journal of Sports Medicine. 19 (1), 66-71.